Vrijdag 22 mei speelde een deel van de jeugd overlegschaak. Een ander deel van de jeugd ging schaken met weinig tijd, oftewel, snelschaken.
De jonge jeugd ging aan de slag met overlegschaak. Dan speelt een groepje van vier een partij tegen een ander groepje van vier. In onderling overleg bepaalt een groepje de beste zet, dat vereist een goede samenwerking. De rol van de trainer is dan extra belangrijk. Na 20 verplichte zetten werden zo 10 zetten gespeeld, waarna er onder begeleiding van de trainer een evaluatie volgde. Zo werden drie partijen gespeeld waarbij telkens een van de groepsleden uitgewisseld werd tegen een ander groepslid.
Het was een nuttige training, want de volgende thema’s kwamen (opnieuw) aan de orde: de Gouden Regels, in de opening niet twee keer met het zelfde stuk spelen, let op Slaan, Schaak, Aanval en een Planmatige zet spelen (SSAP) en de mooiste: Ein Springer am Rand bringt Kummer und Schand (een schaakwijsheid van Siegbert Tarrasch).
De oudere jeugd alsmede een aantal sterke jonge jeugdspelers gingen bepalen wie er op dit moment het beste kan snelschaken. Daarvoor speelden de 12 (later 13) aanwezigen in vierkampjes een voorronde waarna na herindeling een finale ronde volgde. Het tempo was 3 minuten plus 2 seconden per zet.
Het viel op dat van die sterke jonge jeugdspelers zich twee plaatsten in de hoogste finalegroep, namelijk Marijn (2016) en Jonas (2017), een knappe prestatie! In die groep moesten ze dan wel hun meerdere erkennen in de ervaren Carmen, die zich daardoor snelschaaklentejeugdkampioen van DBC mag noemen. In de andere drie groepjes werden Sven, Louay en Laurens de winnaar.
Naast het snelschaken hadden we een alleraardigst schaakprobleem op het bord gezet voor de deelnemers die even moesten wachten op de volgende ronde. Kuzey wist het probleem, mat in 25, als eerste op te lossen. Even later lukte dit Louay en Surjo ook, goed gedaan!
