DBC 1 is na ware thriller veilig gebleven!

Wat werd vrijdag 8 mei een mooie avond voor DBC 1. Tegen de heren van de Rode Loper 1 was het erop of eronder en daarom werden Janton en Berend ingezet om het vege lijf in de HKD klasse te redden. Bij onze tegenstander was hun sterkste  en nog ongeslagen man afwezig, dat scheelde mogelijk al direct een half puntje. Ze hadden echter voldoende schaakkracht om het ons zeer lastig te maken. Gedurende de avond kwamen de resultaten, maar dat bleken steeds remises te zijn. Eerst bord 2 (Janton), toen bord 4 (Thijs), daarna de borden 3 (Har) en 5 (Jan). Geen van allen hadden een echt overwicht bereikt en waren volgens mij tevreden met hun remise. Maar….. we mochten niet verliezen en er waren nog spannende stellingen bij. Berend stond een vrijpion achter in het eindspel. Dick stond beter maar er bleef ook nog dreiging vanuit zijn tegenstander. Nolan had een passieve loper tegen een actief paard in een stelling met meerdere pionnen. En aan bord 1 was Jelle aan het stoeien met een stuk meer, maar wel tegen een overmacht aan pionnen.

Gelukkig kreeg Berend uit het niets een soort vork met zijn koning en dat gevolgd door een penning van een verdedigend paard en daarmee won hij een vol stuk en belangrijk zijn partij, dat was onze eerste winst!

Dick speelde op een aanval via de B en C-lijn op de witte koningstelling maar vergat zijn A-pion daarbij te betrekken om de druk op te voeren om de witte stelling te kraken. Zijn tegenstander had een aanval op de zwarte koningstelling van Dick, maar die leek ook gestuit te zijn. Zo kwamen zij beide in de minder dan 2 minuten fase terwijl er nog zoveel te combineren en door te rekenen was. Hierin ging Dick fors in de fout en sloeg wit genadeloos toe en doorbrak de verdediging van Dick en won alsnog gedecideerd.

Nolan speelde zijn eindspel steeds verdedigend door maar verloor terrein en af en toe daarbij ook een pion. Het paard was veel wendbaarder en nuttiger dan zijn loper en toen ook de laatste torens werden geruild werd de eindstelling verloren verklaard en opgegeven door Nolan. Hij had een stevig gebrek aan pionnen inmiddels.

Zo stonden we met 4-3 achter, maar we hadden nog een troef te weten onze clubkampioen Jelle!

Jelle kun je om een schaakboodschap sturen. Zijn bord was één van de minst verlichte in de gehele zaal en schaken tot in de late uurtjes dat is voor hem geen probleem. Hij had er heel veel tijd voor nodig. Eerst gedurende de avond de verloren pionnen (mede door offers van beide kanten) weer terug te winnen, maar kreeg een eindspel waarin hij zijn laatste pion niet kon behouden, maar daarvoor wel een paard en loper overhield om binnen 50 zetten mat te geven. Een tafereel wat je niet vaak ziet, koning met paard en loper tegen alleen de koning van de opponent.

Het werd een drukte van belang rond zijn bord. Het laatste bord waar nog gespeeld werd en met nog minder dan 1 minuut op de klok maar uiteraard wel met het increment na iedere zet. Jelle kende de theorie en speelde het keurig uit en zette hem binnen 25 zetten alsnog mat. Een applaus van de vele omstanders volgde, dat is niet gebruikelijk in onze schaaksport meen ik. Daarmee was de 4-4 en een wedstrijdpunt een feit en bereikten we de zo belangrijke handhaving in de HKD-klasse. Jelle is met zijn resultaat ongeslagen gebleven aan bord 1 en met 5 punten uit 6 partijen de topscoorder van DBC 1 geworden in de SOS-competitie!

 

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *