DBC1 mist belangrijk wedstrijdpunt!

DBC1 deed vrijdag geen goede zaken tegen Houten1. Hoewel beide teams qua rating tegen elkaar waren opgewassen viel het vaak genoemde dubbeltje de verkeerde kant op. Het wordt razend spannend in de poule HKD. Voor het wedstrijdverslag, klik dan even door.

Bord 1: Manuel viel op het laatste moment in voor Jelle en dat deed hij met verve. Met de zwarte stukken werd de stelling steeds ingewikkelder en gecompliceerder, maar Manuel hield stand al zag het er redelijk verloren uit. Hij wist de partij te rekken tot het eindspel en met minder dan een minuut voor beide spelers op de klok bleek Manuel over net wat meer vaardigheid in het echte snelschaken te beschikken. Hij won een vol stuk en mede door het increment in tijd kon hij de partij tot winst brengen.

Bord 2: Har hanteerde de witte stukken en zijn sterke opponent ging er ook voor zitten. De schaakkoppen werden tegen elkaar gezet en toen werd het duwen en trekken. Wie raakte er uit evenwicht of zou er wijken voor de opponent. Om 23.00 uur bleek geen van beide en zo werd dit een remise.

Bord 3: Camiel met zwart had er weer zin in en was deze avond net wat zuiniger met zijn pionnen dan zijn tegenstander. Op de damevleugel wist hij gedurende de partij en na veel ruilen een vrijpion op de A-lijn over te houden. Beide spelers hadden daarnaast nog één toren en 3 pionnen op de koningsvleugel en daar wist Camiel de druk zo op te voeren dat hij de gehele witte pionnenstructuur ontmantelde en de partij zo naar zich toe trok, dus winst voor hem.

Bord4: Thijs hanteerde deze avond de stukken weer met straffe hand. Na dameruil hield hij met name de penningen goed in de gaten en sloeg toe toen zijn tegenstander toch een verdedigingsfoutje beging. Zeg maar fout, want Thijs won een vol stuk en daarmee ook zijn partij.

Dit was het positieve deel van de avond nl. 3,5  punt uit 4 partijen, top aan de top!

Bord5: Jan speelde met zwart maar was wat ongeduldig. Hij stond redelijk gelijkwaardig, maar offerde een stuk voor een koningsaanval wat geen echte aanval werd. Er was ook geen sprake van een remisevariant, dus moest Jan een nare nul incasseren.

Bord6: Dick had een heel redelijke avond, echter duurde deze tot 23.00 uur. Vanaf 22.00 uur zat hij te piekeren om remise aan te bieden wat zijn tegenstander (achteraf gezegd) direct zou aannemen. Maar Dick had een pion voorsprong en ondanks de ongelijke loperkleuren speelde hij door, de tussenstand van de wedstrijd vond hij te spannend om remise te geven. Het noodlot sloeg om 23.10 uur toe en Dick speelde zichzelf akelig in de vernieling en verloor alsnog. Dit bleek achteraf en jammer genoeg een erg duur wedstrijdpunt.

Bord7: Nolan kwam met de zwarte stukken heel redelijk uit de opening, maar gedurende de partij moest hij steeds meer ruimte op het bord prijsgeven. Er ontstond druk op zijn stelling waar hij niet onderuit kwam en dit kostte hem uiteindelijk de partij en verloor.

Bord8: Sjoerd speelde met de witte stukken deze keer ook mee en werd verrast door zijn ook nog jonge tegenstander. De opening zag er tamelijk onorthodox uit, geen rokade, en veel open lijnen. Ik denk een opening zonder naam. Maar vervelend was wel dat Sjoerd geen grip had op de stelling en allerlei dreigingen op zich af zag komen. Deze werden hem uiteindelijk teveel en dus ook voor hem een nul op het formulier.

Al met al een verloren wedstrijd met 3,5 tegen 4,5 voor Houten. Nog twee wedstrijden hebben wij tegoed in onze poule maar wel tegen de beide koplopers, dat wordt nog knokken voor behoud in de HKD!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *